Dit gedeelte is veel te leeg. waarik kan begrijpen dat iedereen liefst zijn master plans voor zich houdt, wil ik de mensen er ook op wijzen dat als je tegen beginners wilt spelen je ook je oma kunt leren warhammer spelen. Hoe beter je tegenstanders worden, hoe beter jij ook gedwongen bent om te worden. C'mon people, gooi het in de groep.
Nu even een paar minuten over het behalen van victory. Belangrijk hierbij is dat je onthoudt dat je een spelletje speelt. In een echte oorlog is het misschien verkieslijker de vijand volledig uit te roeien, maar in the warhammer game moet ik julli erop wijzen dat een minor victory nog altijd een win is. Toegegeven, een massacre is veel leuker, en het is zeker niet fout om die na te streven, maar je moet erover nadenken of die extra punten het risico waard zijn. after all kun je de punten die je in het gevecht smijt nog altijd kwijt raken. een lucky killing blow op je generaal en je ben 300-400 punten kwijt. In sommige meer competitieve situaties (toernooi, campaign,...) is een massacre soms wel iets om met meer vuur na te streven omdat het meer voordeel oplevert in the bigger picture. Dan nog, op het niveau van 2000 punten levert een verschil van 1200 punten net zo goed een massacre op als een verschil van 2200, en meot je dezelfde risk/profit afweging maken. Als ik al gewonnen heb, zal ik mijn greater daemon met nog één wound over niet meer riskeren om nog een unit van 200 punten te gaan afmaken, maar hem veilig en ver weg houden.
wat natuurlijk niet wegneemt dat indien het risico minimaal is, 'go for it' de juiste koers is.
belangrijk is dus te zoeken naar makkelijk te halen punten, terwijl je er zelf zo weinig mogelijk weggeeft. Dit zijn de dingen wat je zelf niet moet doen en naar moet zoeken bij de tegenstander:
-banners zetten op squishy units: (zoals daar zijn kleine units fast cavalry, archers,...) Het is natuurlijk best verleidelijk om een banner te zetten op dit unit in de hoop dat ze het langer zullen uithouden als ze in combat komen. Helaas, meestal zal die banner dan geen ***** uitmaken, en geef je de vijand 100 VP voor bijna geen moeite.
-characters alleen zetten. In enkele zeldzame gevallen kan het verkieslijk zijn een character niet in een unit te steken, maar meestal wordt zo'n fout onmiddellijk afgestraft door vijandelijke shooting. de -1 to hit zal je zelden redden van 20 shots. Om er nog niet van te spreken dat je ze per ongeluk iets te dicht zet en ze worden gecharged.
-Anvils chargeren zonder flank support of iets dergelijks. de naam zegt het, een anvil dient om de vijand zich te pletter op te laten lopen. Het is stom om precies te doen wat de vijand probeert te bereiken. Bij uitbreiding is het onverstandig om gelijk welk gevecht aan te gaan dat je 'misschien, met een beetje geluk' wint. dan geef je maar punten weg.
-Als laatse kunnen table quarters nog een redelijk groot verschil maken. Na beurt 4 wordt het verstandig je te concentreren op de zwakkere flank van het vijandelijke leger, het van tafel te vegen en de quarters te pakken. De duurdere vijandelijke units blijven dan misschien wel staan, maar dat compenseer je met de table quarters, en het zal je zelf minder modellen kosten die minder sterke tegenstand op te rollen.
Er is misschien (waarschijnlijk) nog meer aan, jullie hebben allemaal het woord.