Hermelijn Community
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.


The place where warhammer and Warmachine players from the Hermelijn gather
 
IndexLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen

 

 warband tactics

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
Hollow_man
Malekith's Best Friend
Hollow_man


Aantal berichten : 1344
Registration date : 16-10-08
Leeftijd : 36
Woonplaats : Aalst

warband tactics Empty
BerichtOnderwerp: warband tactics   warband tactics Emptywo dec 24, 2008 10:44 am

Met het populairder worden van warbands wordt het misschien interessant om wat dieper na te denken over wat goed is in een warband en wat niet. Ik zal zelf beginnen met een paar ideeën, maar omdat het al een tijdje geleden is dat ik warbands heb gespeeld kan het zijn dat ik zaken fout herinner of gewoon foute conclusies trek, een discussie mag dan volgen en dat is eigenlijk zelfs de bedoeling. Uiteraard wordt iedereen uitgenodigd ook zijn eigen ideeën te geven, naast commentaar geven op de mijne. Dit alles natuurlijk tot meerdere eer en glorie van onszelf tijdens de warband battles.

Ik ben van plan het phase by phase te bekijken, en dit begint dus bij movement. Is het interessant units met een hoge movement te fielden? (en daarmee bedoel ik: interessanter dan tijdens een pakweg 2k battle) Ik geloof van wel. Er zullen veel minder modellen op de tafel staan, maar de tafel is nog steeds relatief groot. Units met hoge movement zullen aan meer battles kunnen deelnemen en hun gewicht dus vaker in de schaal werpen. Normaal gezien zijn snelle units ook redelijk zwak, maar in een warband game vechten zij tegen veel kleinere units, en gaan hun kansen omhoog.

Over naar magic. Dat ziet er niet erg goed uit. Je kunt (voor de meeste legers) slechts één caster fielden, terwijl de tegenstander nog steeds zijn basic 2 dispel dice behoudt. Met een lvl 2 caster heb je 4 power dice, wat meer is maar niet spectaculair meer. Magic dominance is moeilijk haalbaar en daarom volgens mij niet echt de moeite om na te jagen. Toch geloof ik wel dat er misschien een paar uitzonderingen zijn:
-Goblins: Een goblin shaman is zodanig goedkoop dat je er wel 2 kunt zetten. Dat kan al een groot verschil maken.
-bound spells: Indien je voldoende bound spells in je legertje kunt proppen, én een caster zet, zul je ook aan 5-6 power dice kunnen komen. daar kunnen de vijand zijn 2 of 3 al moeilijker tegenop.
-Tzeentch daemons: Units horrors werken in feite als een extra caster. Zonder twijfel kan tzeentch aan de meeste PD komen en een barrage van magic missles naar de vijand schieten.
-dark elves: power of darkness spell. Maar omdat die niet zo heel erg betrouwbaar is, zou ik het eerlijk gezegd niet proberen.
Steeds moet je je dan natuurlijk de vraag stellen of het effect dat je met magic dominance kunt bereiken dan wel de moeite waard is. Je gaat er immers redelijk wat punten insteken, en je hebt geen combat character meer. Je spells moeten de moeite waard zijn.

Shooting: Ik geloof eerlijk gezegd niet in de macht van shooting hier. Met zo weinig punten ga je geen efficiënt geschut kunnen opzetten. Zelfs als je alles in shooting steekt kun je er niet vanuit gaan dat je het grootste deel van de vijand zult neergeschoten hebben voor ze bij jou zijn, en als ze bij jou komen zit je in de sh*t. Een unit van 10 archers of zo om een lone character af te straffen is natuurlijk geen slecht idee...
War machines zijn restricted tot 1 (wat ook geen goeie gunline toelaat) en bovendien zijn de klassieke war machines (ik spreek nu niet over organ guns en repeater bolt throwers en zo, die kunnen wel mooi wat schade doen) niet zo handig op deze schaal: omdat de units veel kleiner zijn, zal een war machine ook veel minder meehebben. Ze blijven natuurlijk een mooie counter voor een eventueel groot monster dat de vijand opzet, maar dan moeten ze nog raken. Ik zou eerder een eigen groot monster opzetten.

close combat: Het blijft een feit: Hoe kleiner het aantal punten, hoe minder goeie strength een speler kan opzetten. Daarom zijn de beste units om in een warband op te stellen zonder twijfel units met hoge toughness en sterk armour. Meestal, als een gevolg daarvan, zijn dat ook de units met hogere strength om een vijand die hetzelfde idee had tegen te werken. Als geveolg daarvan zijn monsters waarschijnlijk de beste units om in een warband te zetten, al zal je leger wegens de puntenkost ervan dan wel niet veel meer dan dat bevatten. Maar zeg eens eerlijk, wat denk JIJ te beginnen tegen een treeman als je maar 500 punten units hebt, waarvan de meeste door de kleinere schaal niet eens ranks hebben?
Terug naar boven Ga naar beneden
Tenderleaf
Tullaris
Tenderleaf


Aantal berichten : 281
Registration date : 16-10-08
Leeftijd : 40
Woonplaats : Eirp

warband tactics Empty
BerichtOnderwerp: Re: warband tactics   warband tactics Emptywo dec 24, 2008 11:02 am

als iemand nen treeman opzet in warbands, lacht ge gewoon nekeer, ontwijkt ge hem, en pakt ge de rest aan me uw 500 punten... treeman is 285 punten, dus veel heeft hij niet meer over. minstens 36 punten per core, 2 coreunits, is 72 punten bij de 285, schiet er nog 143 punten over, wa gaat da zijn? een character ofzo... kunt ge hem zelfs aanpakken met archers, en dan is een mageke wel interessant om die treeman naar treeas te herleiden. Treeman is monster met movement 5, dus doenbaar om te ontwijken, doenbaar om te flanken, en zelfs doenbaar om in de rug te pakken, ALS ge echt wilt aanvallen, al zou ik da gewoon laten staan waar't staat.
Terug naar boven Ga naar beneden
Hollow_man
Malekith's Best Friend
Hollow_man


Aantal berichten : 1344
Registration date : 16-10-08
Leeftijd : 36
Woonplaats : Aalst

warband tactics Empty
BerichtOnderwerp: Re: warband tactics   warband tactics Emptywo dec 24, 2008 11:14 am

Wel, ik veronderstel dat een beetje intelligente speler als hij al zo weinig units heeft zijn volk een beetje bijeen gaat houden. Dan wordt het al een stuk moeilijker de rest aan te pakken zodner in het monster zijn vaarwater te komen. (En een treeman heeft daarenboven ook nog strangleroot.) Zelfs wanneer je een monster in de achterkant kunt chargen geloof ik niet dat je zoveel kans maakt met gewone troepen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Tenderleaf
Tullaris
Tenderleaf


Aantal berichten : 281
Registration date : 16-10-08
Leeftijd : 40
Woonplaats : Eirp

warband tactics Empty
BerichtOnderwerp: Re: warband tactics   warband tactics Emptywo dec 24, 2008 11:22 am

helemaal niet, want hij kan de treeman geen units laten joinen, voor ranged hoef je niet in de buurt te komen, en de chargerange van zombies is zelfs hoger dan de reach van de strangleroot, dus hij kan z'n andere units niet beschermen met z'n treeman als je zelf een beetje verstandig speelt tijdens de movement phase.


zware monsters worden pas gevaarlijk in warbands als ze zelf een sterke movement hebben, zoals Shaggoths en warhydras, of als je als tegenstander tegen beter weten in toch dat dik beest wil afmaken


de tactieken bij warbands verschillen in se niet zo erg van grotere battles... je kijkt naar wat de tegenstander field, en kijkt wat je hebt dat je er tegen kan smijten met success. heb je niks? vermijd da dan en ga voor de rest.
Terug naar boven Ga naar beneden
Hollow_man
Malekith's Best Friend
Hollow_man


Aantal berichten : 1344
Registration date : 16-10-08
Leeftijd : 36
Woonplaats : Aalst

warband tactics Empty
BerichtOnderwerp: Re: warband tactics   warband tactics Emptyza dec 27, 2008 10:41 am

Ik heb gisterenavond maar 2 beurten van een warband gespeeld (iemand moest weg en ik nam over) maar daar heb ik al een grote hoveelheid van geleerd. Ik kan nu een tweede mening geven...

Mobiliteit blijkt een sterke troef te zijn. De fast cavalry rule stelde een van de spelers duidelijk in staat de vijand voortdurend te ontwijken zonder zelf veel schade op te lopen en de hele tijd pijltjes af te schieten. De perfecte counter voor een dergelijke tactiek is ogetwijfeld die andere mobilteitsrule: skirmish. In een warband stijg duidelijk de waarde van deze 2 special rules.

In de magic phase had ik me vergist. Ik dacht teveel als een tomb king, die op deze grootte slechts 2 dice in een spell kan steken, terwijl ye average caster er 3 kan gooien. Indien de tegenstander zelf geen caster heeft wordt het met zijn 2 dice al redelijk moeilijk om je tegen te houden. Nu alleen nog hopen dat je een spell rolt die de moeite is.

Shooting is wat ik ervan verwachtte: weinig interessant. Tenzij het natuurlijk iets speciaal is als een salamander...

In close combat ben ik minder onder de indruk van heavy armour, en is het duidelijk geworden dat een stevige chariot charge maar door weinig gestopt kan worden. Dat is ook logisch, daar een chariot het van zijn charge moet hebben om een vijandelijk unit te decimeren, en de vijandlijke units zijn hier veel kleiner.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





warband tactics Empty
BerichtOnderwerp: Re: warband tactics   warband tactics Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
warband tactics
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Cheesy tactics...
» phase tactics: the magic phase

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Hermelijn Community :: Warhammer Fantasy :: General Gaming :: Tactics-
Ga naar: