Ik heb zelf al enkele airbrushes geprobeerd, met verschillende systemen, en kan je zeggen dat voor miniaturen te airbrushen er maar één type airbrush is: een dual-action airbrush met gravity feed. Dual action wil zeggen dat je zowel de verftoevoer als de luchttoevoer kan regelen, hetgeen cruciaal is wanneer je detailwerk begint uit te voeren. Gravity feed is een geleerde term voor 'een potteke vanboven'. Veel airbrushes hebben een verf-reservoir onderaan, waar de verf wordt opgezogen in de airbrush door de luchtverplaatsing. Hiervoor heb je veel verf nodig in het reservoir, wat resulteert in veel verspilde verf. Gravity feed zorgt er voor dat je de verfhoeveelheid in het reservoir kan regelen volgens hetgeen je nodig hebt. In combinatie met die dropper-bottles van Vallejo werkt dit uitstekend.
Qua merken ga ik mij niet echt uitspreken. Ik heb mijn huidige airbrush op een beurs gekocht voor 55€, en ben er vrij tevreden over. Ik hoor veel goeie dingen over Badger airbrushes, maar heb ze zelf nog niet gebruikt.
De kostprijs van de airbrush zelf is meestal niet de drempel om een airbrush aan te schaffen, de compressor wel. Ik gebruik momenteel een kleine Sparmax, waarvoor ik jaren geleden zo'n 250 à 300€ betaalde in een modelbouwzaak (Jocadis in Edingen). Ik heb er tot nu toe nog geen klachten over. Daarvoor gebruikte ik hoofdzakelijk bussen met perslucht, hetgeen ik ten stelligste zou afraden. Die werken goed als ze nieuw zijn, maar eens de druk een beetje van de perslucht af is, gaat de kwaliteit van je verfwerk ook direct achteruit. Een compressor geeft je een constante druk, en is de aankoopprijs zeker waard.
Bij aankoop zou ik ook in de gaten houden hoe makkelijk je wisselstukken kan bekomen, zoals bijvoorbeeld fijnere reserve-naalden voor je airbrush. Ga in de winkel ook direct na of alle stukken aanwezig zijn om je airbrush ook daadwerkelijk op je compressor aan te sluiten. Meestal zijn dit universele koppelstukken, maar je wil niet voor verrassingen komen te staan wanneer je thuis komt.