Hermelijn Community
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.


The place where warhammer and Warmachine players from the Hermelijn gather
 
IndexLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen

 

 De discussie: RAW en RAI

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
Hollow_man
Malekith's Best Friend
Hollow_man


Aantal berichten : 1344
Registration date : 16-10-08
Leeftijd : 36
Woonplaats : Aalst

De discussie: RAW en RAI Empty
BerichtOnderwerp: De discussie: RAW en RAI   De discussie: RAW en RAI Emptyzo nov 02, 2008 12:52 pm

Dit is geen vraag, maar een uitleg over 2 belangrijke concepten bij het interpreteren van de regels. Soms (en de laatste tijd vaak) is een regel niet duidelijk, of laat hij een duidelijk niet bedoelde loophole toe. Dan zal er onvermijdelijk een discussie ontstaan tussen de spelers die de loophole willen uitbuiten en deze die dit niet willen.

Diegene die het willen uitbuiten zullen de regel veelal volens RAW lezen: Read as written. Ze lezen de regel zoals die er staat en dan laat die uiteraard hun meestal dubieuze voordeel toe. Veelal eindigt dit in discussies.
Meer pragmatische en minder competitieve mensen zullen de regel volgens RAI lezen: Read as intended. Meestal is het wel duidelijk wat GW in feite bedoelde toen ze die regel schreven, en zullen ze het volgens die bedoeling toepassen. Ook al laat de letterlijke formulering van de regel enkele dubieuze zaken toe, zij zullen die niet willen gebruiken. Deze mensen zijn een stuk geliefder.

Maar, wanneer er op een officieel toernooi een RAI VS RAW discussie ontstaat en er wordt een judge bijgeroepen, zal die zo goed als altijd oordelen volgens RAW. Immers, zo staat het geschreven, en een judge die de regels niet volgt zoals ze staan geschreven zou maar een slechte zijn...

Vaak worden dergelijke problemen opgelost wanneer er een FAQ verschijnt. Deze zijn helaas meestal pijnlijk onvolledig. Daarom wordt de Direwolf FAQ als een belangrijke en officiele uitbreiding van de GW FAQ's gezien, ook al komen ze niet van GW zelf. Zelfs op GW toernooien wordt de direwolf FAQ gebruikt indien die van GW zelf tekortschiet.
Terug naar boven Ga naar beneden
Patrick
Tower Master
Patrick


Aantal berichten : 219
Registration date : 16-10-08
Woonplaats : Aalst

De discussie: RAW en RAI Empty
BerichtOnderwerp: Re: De discussie: RAW en RAI   De discussie: RAW en RAI Emptyzo nov 02, 2008 3:15 pm

Enige referentie naar die faq ? en ik veronderstel dat hier RAW gebruikt wordt gezien dit niet initieel aangekondigt werd.

Nu ik erover denk, ik dacht dat het ergens vermeld stond dat de army fAQ zouden gebruikt worden maar ik kan ik vergissen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.wanderingwolves.com
Hollow_man
Malekith's Best Friend
Hollow_man


Aantal berichten : 1344
Registration date : 16-10-08
Leeftijd : 36
Woonplaats : Aalst

De discussie: RAW en RAI Empty
BerichtOnderwerp: Re: De discussie: RAW en RAI   De discussie: RAW en RAI Emptyzo nov 02, 2008 3:50 pm

Dit is gewoon een duidlng en heeft in feite niets met de campaign te maken.
Maar als je toch een antwoord wilt, ik hanteer de campaign rules volgens RAI, omdat ik ze zelf geschreven heb. Ik ben er zeker van dat ik foutloos kan interpreteren wat ik precies bedoelde met elke zin. Razz

De officiële FAQ's kunnen op zowat alle GW sites gevonden worden, de direwolf FAQ's staan hier:
http://www.geocities.com/mi_whplayers/dwfaq.html
Terug naar boven Ga naar beneden
Patrick
Tower Master
Patrick


Aantal berichten : 219
Registration date : 16-10-08
Woonplaats : Aalst

De discussie: RAW en RAI Empty
BerichtOnderwerp: Re: De discussie: RAW en RAI   De discussie: RAW en RAI Emptyma nov 03, 2008 6:02 pm

lol ok RAI voor de campaign rules natuurlijk, maar ik doelde op de gewone regels. Ah en de errata/faq worden gebruikt okidoki.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.wanderingwolves.com
Hollow_man
Malekith's Best Friend
Hollow_man


Aantal berichten : 1344
Registration date : 16-10-08
Leeftijd : 36
Woonplaats : Aalst

De discussie: RAW en RAI Empty
BerichtOnderwerp: Re: De discussie: RAW en RAI   De discussie: RAW en RAI Emptyma nov 03, 2008 8:36 pm

Ja, ik had al gezegd dat de officiële FAQ's gebruikt worden. En bij uitbreiding zal ik die van direwolf gebruiken wanneer die van GW tekortschieten.
Uiteraard zullen de echte boeken en die FAQ's volgens RAW geïnterpreteerd worden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





De discussie: RAW en RAI Empty
BerichtOnderwerp: Re: De discussie: RAW en RAI   De discussie: RAW en RAI Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
De discussie: RAW en RAI
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Hermelijn Community :: Warhammer Fantasy :: General Gaming :: Rules Questions-
Ga naar: